Het was een gezellige drukte in Galerie de Kunstberg op 21 januari. Martine Krikke, voorzitter KCWKunstberg deed het openingswoord voor de nieuwe tentoonstelling ‘Contrast’. Zij memoreerde dat we met de kunstenaars het achttiende jaar ingaan van het bestaan van de Kunstberg. Ze sprak de wens uit om meer kunstlezingen en concertjes te houden en een kunstuitleen op te richten. Om dit te realiseren is er meer menskracht en middelen nodig. Daarom houdt ze een warm pleidooi voor de oprichting van een vriendenkring KCW.

Het woord was daarna aan de kunstenaars, die iets over hun werk en inspiratie vertelden.

Martin Vermeul vertelde bij zijn werk Heide Duft dat hij de bunker uit de tweede wereld oorlog in de Treek heeft geschilderd. Het contrast zit in de vredige natuur tegenover de wrede oorlog, waar de bunker aan refereert.


Martin licht toe…

Ellen van Beeck vertelde over haar werk Ibis Scarlatti dat dit het moment vlak voor de zonsopkomst is op een meertje in Suriname, waar de nacht overgaat in de dag.
Voor Ad Noorlander zit het contrast in zijn werk in de weerkaatsing van licht en lucht in het water.
Jose van Zuijlen legde uit dat in haar werk Gespiegelde Nacht bij maanlicht de reflectie van de bomen in het water licht is. Bij haar glasobject Gespiegelde Dag werd zij geïnspireerd door een beeld van bomen die schitteren door een kerkraam.

Het contrast in het werk van Myrtille Offermans zit in het kleurgebruik zwart /wit wat zij graag gebruikt in haar werk.
Rietje Smal vertelde bij haar werk Vrije Vlucht dat vrijheid en vluchten in contrast is met elkaar en wat dit voor haar betekent.


Rietje licht toe…

An Hong vertelde dat haar lievelingskleuren zwart, wit en rood zijn en dat zij geïnspireerd wordt door dansers. Haar inspiratie voor de danseres met de rode jurk kwam door de sierlijke beweging van de Beta vis. Een vis met prachtig gekleurde sluiervinnen.

Krista Israel vertelde over haar werk dat voor haar het contrast zit in de zoete jeugdherinneringen van met je laarsjes in de plassen stampen en de hedendaagse realiteit van de stijgende zeespiegel.

In het werk van Gusta Boodt zit het contrast in het materiaal gebruik; natuurlijk materiaal versus plastic, maar het verwijst tevens naar het contrast tussen mens en natuur. In het werk van Esther van Veldhuijzen zit het contrast bij de schilderijen in het kleurgebruik en bij de vogels in het materiaalgebruik ( textiel en glas ).

Heeft u de opening gemist dan kunt u de expositie nog tot 9 maart bezoeken. Er ligt een uitgebreidere beschrijving van het werk van de kunstenaars klaar.


We luisteren naar Martine…